Vilniečio menininko Algirdo Šeškaus (g.1945) vardas dažnai minimas dailėtyriniuose ir fotografijos istorijos tekstuose, pažymint lūžinį Lietuvos fotografijos etapą.
Autorius debiutavo 1980 metais Lietuvos fotomeno draugijos surengtoje jaunųjų fotografų parodoje Vilniuje. Jau pirmieji jo viešai parodyti darbai atskleidė naują ir neadekvatų sovietinei kultūrai reiškinį.
Tačiau autoriaus kūrybinis fenomenas iki šiol nebuvo tinkamai ištirtas ir pažintas. Po beveik trisdešimt metų trukusios tylos dialogą su menininku inspiravo retrospektyvinė jo darbų paroda Nacionalinėje dailės galerijoje, kurioje buvo rodomi A. Šeškaus - lietuvių fotografijos avangardo pradininko kūriniai.
Fotografui būdingas susidomėjimas vaizdo prigimtimi, intencijos ir prasmės derinimas su faktu (kai įvykis yra pats fotografavimas), turinio dekontekstualizavimas. Plėtodamas kūrybą be krypties - be temų, be meninio tyrimo objektų, be konceptualių projektų ir kultivuodamas „mėgėjiškumo“ estetiką, jis nuolat balansavo tarp meninio nihilizmo ir kūrybinio akto fetišizmo, tarp undergroundo ir oficialios scenos, tarp kolektyvizmo ir individualumo. Menininkas kritiškai žvelgė į tradicinį realybės reprezentavimą, modernistinį originalumą ir apskritai novatoriškumo būtinybę. Tas pasireiškė neryškiais ir kompoziciškai „netvarkingais“ kadrais, neekspresyvia, nekontrastinga, minimalistine atspaudo forma, neįdomaus, nevertingo turinio parinktimi. Pabrėždamas savo kūrinių „diletantišką“ stilistiką, autorius nesuteikia jiems pavadinimų, nenurodo tikslios sukūrimo vietos ir datos, ignoruoja standartinius fotografijos eksponavimo principus.
Pastaraisiais metais atskiromis knygomis publikuojami unikalaus, iki pastarųjų metų beveik nežinomo menininko fotografiniai archyvai leidžia jį lyginti su tokiais XX a. pasauliniais fotografijos grandais kaip Borisas Michailovas.
Algirdo Šeškaus 8 - 9 dešimtmečio fotografijos - sovietmečiu nesuprastos yra savo laiką pralenkusios avangardinės raiškos pavyzdžiai,. radikaliai pakeitę požiūrį į fotografijos meno estetiką.
Tiesa, devintojo dešimtmečio pradžioje nauja fotografine kalba prabilo ne tik Algirdas Šeškus, bet ir Alfonsas Budvytis, Vytautas Balčytis, Remigijus Pačėsa bei kiti naujos bangos kūrėjai, kurie demonstravo pasyvių stebėtojų poziciją kaip alternatyvią vyravusiai tradicinei romantiškajai pasaulėjautai, kurią kūrė tradicinės fotografijos kūrėjai Antanas Sutkus, Romualdas Rakauskas, Aleksandras Macijauskas ir kiti.
Fotografijos istorikė, daktarė Margarita Matulytė
Algirdas Šeškus. Apie meną
Iš dviejų viskas, viskas iš žinios ir dvasios.
Visa, kas yra visai visoj erdvėj, ir ji pati – erdvė, ir visai visas laikas, ir visa, kas laike - tik iš žinios ir dvasios.
Visa, kas erdvėje ir visa, kas laike žinios ir dvasios turi tiek, kiek reikia, kad esantis kiek reikia būtų.
Visiems kitiems, juos iki galo žinančia dvasia, jau iki galo sutvertiems, jau nebereikia savęs kurti, gi žmogui, kad labiau būtų žmogumi, kad sąmonė ne tik vartotų, bet ir skleistų, vis nesibaigiančiam savęs tvėrimui, žinios ir dvasios vis reikia dar.
Kaži kada Vienas jau manė, kad mes šiame laike, kad mes šioje erdvėj, bet ne iš šito laiko ir ne iš šios erdvės, kad šitas laikas ir šita erdvė tėra tik priemonė užgimti.
Kitus tai ne, bet žmogų, jam bandant tapti žmogumi, riboti laikas ir erdvė riboja.
Ir poreikis svarbus, ir tuo pačiu žmogaus svajonė: iš turimo, iš žemiško, tai yra iš dalies laiko ir dalies erdvės, sutverti formas savy talpinančias gerokai didesnius žinios ir dvasios kiekius, nei žemiška talpinti gali.
Erdvę žmogus taip geidžia sudėliot laike ar laiką erdvėje, kad savim besimaitinančios erdvės ir erdvės alkio - laiko, dėlionė ši jau nebereikštų ir, kad išvestų žmogų į neribotą.
Dėlionė ši iš žemės laiko ir iš žemiškos erdvės - žinos ir dvasios koncentratas, ji žemėje tepasireiškia nežemiška gausa, ir tik visai nežemišku savy ją galima suvokti.
Ir tik suvokęs ir padaręs, ir dar suvokęs padarytą, žmogus jau gali buti kur visiškai vaisku ir buvinėtis čia - kur drumsta.
Erdvė – materija ir tarpai.
Laikas – viena materijos savybių, leidžianti materijai funkcionuoti arba ne.
Dvasia – viskas be žinios.
Žinia – nuoroda dvasiai.
Materija – vos ne viskas, kas yra.
Tarpai - tarpų nėra.
Neribota – kur visos žinios tik viena žinia ir žiniomis neskaidyta dvasia.
Vaisku - kur nerib0ta.
Drumsta - kur nuomonių apstu.
Algirdo Šeškaus fotografijos ir dailės parodos:
1980 Jaunųjų fotomenininkų paroda
1982 Personalinė fotografijų paroda su R. Sližio tapyba
1983 Paroda „Pirčiupio kaimo gyventojai“
1984 Paroda Maskvoje „Rusų dramos teatro aktoriai“
1989 Asambliažų paroda Fotomenininkų sąjungos galerijoje
1990 Personalinė tapybos paroda Mokytojų namuose
1990 Personalinė tapybos paroda ŠMC
2010 Personalinė fotografijos ir grafikos paroda „Archyvas (Pohulianka) 1975-1983“ Nacionalinėje dailės galerijoje
2012 Fotografijų paroda ir albumo Meilės lyrika pristatymas Londone, The Gallery
2012 Fotografijos kolekcijos pristatymas Madrid Foto, Ispanijoje
2013 Projektas „Oo“, 55 – oji Venecijos bienalė, Lietuvos ir Kipro paviljonas
2013 Fotografijų paroda Kauno fotografijos galerijoje
2013 Retrospektyvinė foto paroda „Pilkos variacijos“ Chateau deau galerijoje Tulūzoje
2014 Lietuvos fotomenininkų sąjungos grupinė paroda „Miniatiūros“
2014 „Plastikinių gulbių girgždėjime.šeškus“ Vilniaus vaikų ir jaunimo meno galerija
2014 Ekspozicija Vilniaus miesto rotušėje
2014 „Socialiniai aktai“ grupinė paroda Modernaus meno muziejus Malmėje, Švedijoje
2014 Personalinė paroda Plovdive, Bulgarijoje
Apie A. Šeškų ir jo kūrybą publikuoti straipsniai:
Alfonsas Andriuškevičius, Branduolinė energija tapyboje, Šiaurės Atėnai, 1990 05 16
Erika Grigoravičienė, Metai prasidėjo? , Literatūra ir menas, 1991 02 23
Erika Grigoravičienė „Pasirodymai“, Literatūra ir menas , 1992 09 12
Eglė Jaškūnienė, Algirdo Šeškaus „Objektų“ genezė ir metamorfozės, Litertūra ir menas, 1992 09 19
Menas nesibaigia: Dovilės Tumpytės poklabis su Algirdu Šeškumi apie meną ir parapsichologiją; rubrikoje Lietuvoje: Baltijos trienalės bliuzas, 2005 /3, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius, www.cac.lt
Skaidra Trilupaitytė, Kai banalūs daiktai tampa įvykiais, Šiautės Atėnai, 2008 11 07
Margarita Matulytė, Laisvo judėjimo trajektorija, „Literatūra ir menas“, 2010 04 23
Šeškaus meno virtuvė: Malvinos Jelinskaitės pokalbis su Algirdu Šeškumi, „Literatūra ir menas“, 2010 04 23
Agnė Narušytė, Archyvas: nuo Žaliojo tilto iki Pohuliankos. Apie Algirdo Šeškaus fotografijos parodą NDG ir albumus, „7 meno dienos“, 2010 05 07
Neringa Černiauskaitė, „Arba aš nieko nesuprantu...“. Algirdo Šeškaus knyga „Archyvas (Pohulianka)“, „Kulturpolis.lt“, 2010 06 07
Malvina Jelinskaitė, Pasivaikščiojimas Pohuliankoje, „Šiaurės Atėnai“, 2010 05 21
Mindaugas Klusas, Fotomeninkas be gyvenimo aprašymo, „Alfa.lt“, 2010-04-29
Rūta Mikšionienė, Kūrėjas padeda kitiems, „Lietuvos rytas“, 2010 05 06
Eglė Kulvietiene, Pasaulis sunertas iš dvasios , Būrėja“ 2010 nr 8
Danutė ŠEPETYTĖ , Fotografijos, pasirodo, nedega taip pat, 2012 06. 05 ., „Respublika“
Danutė ŠEPETYTĖ, Protingus išstumia godūs, „Respublika“2012 06 17
Rūta Mikšionienė. Savitoje parodoje – Vilniaus kasdienybė, Lietuvos rytas, Sostinė, 2012 08 04
Milda Alnytė, Londonas Ispanijoje pristatė lietuvius, Lietuvos žinios, 2012 06 25
Virginija Majorovienė, Šamanautojas, Moteris, 2013 nr 6
„Plastikinės gulbės giesmės atvaizdai“: Kotrynos Markevičiūtės pokalbis su Malvina Jelinskaite ir Algirdu Šeškumi apie Malvinos knygą, Šeškaus fotografijas ir vaikų dailę, 2014
Radijo laidos ir TV reportažai
LRT, „Klasikos“ kanalas, laida „Kasdienybės kultūra“, 2010 05 20
Pokalbis apie Algirdo Šeškaus parodą NDG ir kūrybą, dalyvauja dr. Margarita Matulytė.
LRT, „Panoramos“ reportažas apie parodą „Archyvas (Pohulianka) NDG, 2010 04 23
LRT, laidos „Durys atsidaro“ reportažas apie parodą„Archyvas (Pohulianka) NDG , 2010 05 01
LRT, „Klasikos“ kanalas, laida „Kasdienybės kultūra“, 2011 05 20
Poklabis apie Algirdo Šeškaus mažozios prozos rinkinį „Įvadas“ ir „Saka apie Lają„;dalyvauja knygų sudarytoja Malvina Jelinskaitė, Inga Samuolytė.
LRT, „Klasikos“ kanalas, laida „Kasdienybės kultūra“, 2012 08 11
Poklabis su Algirdu Šeškkumi apie Algirdo Šeškaus fotoalbumą „Meilės lyrika“.
LRT, „Klasikos“ kanalas, laida „Kasdienybės kultūra“, 2013 11 11
Poklabis su Malvina Jelinskaite ir Algirdu Šeškumi apie Algirdo Šeškaus fotoesė „Šamanas“ bei kelionę Himalajuose.
Algirdo Šeškaus apdovanojimai
2014 metų Lietuvos nacionalinė kultūros ir meno premija už originalią šiuolaikinės fotografijos socialumo ir estetikos jungtį.
Papildomos nuorodos:
1. Modernaus meno centras - Fotogalerija;
2. Artnews.lt - Menininkas straipsniuose
3. LR Kultūros ministerija - Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatai
4. eFoto.lt - Algirdas Šeškus: "Vaizdas fotografijai nereikalingas"